Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Karjalainen naisen kansallispuku

Asiasanat

Suomalaiset kansallispuvut jaetaan länsisuomalaisiin, suomenruotsalaisiin ja karjalaisiin kansallispukuihin. Tämä artikkeli kertoo karjalaisista naisten kansallispuvuista.

Raja-Karjalan kansallispuku on sarafaanityyppinen liivihame. Kuva: Ursula Pöri.

Levinneisyysalue

Karjalaista pukuperinnettä edustavat kansallispuvut ovat kotoisin käytännössä nykyisen Venäjän alueelta lukuun ottamatta Suomen puolella olevia Ruokolahden, Rautjärven ja Joutsenon pitäjiä, joiden kansallispuvut myös edustavat karjalaista perinnettä. Karjalaiset kansallispuvut ovat siis kotoisin Jääsken kihlakunnan, Karjalan kannaksen ja Laatokan Karjalan alueilta, luettelee Kaukonen teoksessan Suomalaiset kansanpuvut ja kansallispuvut (ss.171-172).

Äyrämöiset ja savakot

Karjalaisten kansallispukujen kotiseudulla eli pukujen esikuvien aikaan kaksi eri väestöryhmää. Ryhmien juuret heijastuvat myös pukuperinteeseen, siksi alueen kansallispuvuissa voi nähdä niin läntisiä kuin itäisiäkin piirteitä, kertoo Leena Pursiainen teoksessaan Karjalaisia kansallispukuja.

Äyrämöiset ovat Karjalan kannaksen alkuperäisiä asukkaita, joiden puvuissa näkyy itäinen, venäläisistä puvuista tuttu vaikutus: rekkopaita ja sorokka eli harakka ortodoksiuskoisten päähineenä. Äyrämöisten ydinaluetta kansallispukujen esikuvien aikaan oli Äyräpään kihlakunnan alue.

Savakot muuttivat alueelle nimensä mukaisesti lähinnä Savosta 1600-luvulta lähtien. Heidän vaatetuksessaan säilyivät kotiseudun piirteet, kuten raidalliset vyötäröhameet, irtotaskut ja tanupäähine. Savakkojen ydinaluetta kansallispukujen esikuvien aikaan olivat Viipuri, Koivisto ja Uusikirkko. Monilla paikkakunnilla asui molempia väestöryhmiä, ja pitäjillä voikin olla sekä savakko- että äyrämöiskansallispuku.

Karjalaisten pukujen osat

Karjalaisen naisen kansallispuku edustaa yleisellä tasolla vanhoillista vaatetusta. Kansallispukujen esikuvien aikaan alueella pidettiin kiinni perinteisestä vaateparresta jopa niin, että jotkut pukujen osat voidaan jäljittää jopa esihistoriallisiin esikuviin asti.

Alla käsitellään niitä karjalaisen kansallispuvun piirteitä, jotka ovat tyypillisiä alueelle. Puhtaasti länsisuomalaisia savakkopukujen piirteitä tässä ei käsitellä vaan ne noudattavat länsisuomalaisen kansallispuvun ominaisuuksia.

Hame

Karjalaisen kansallispuvun hame voi olla vyötäröhame tai olkainhame eli hartuushame. Hame on yksivärinen ja sen helmaa koristaa usein erivärinen ostoverkakaitale. Tällaista hametta kutsutaan helmusniekaksi. Hame voi olla vetopoimutettu koko matkalta tiheille pienille laskoksille. Hartuushameessa yläosa on eriväristä kangasta kuin muu hame ja se on usein koristeltu värikkäin kirjonnoin ja reunanauhoin.

Esiliina

Karjalaisen kansallispuvun esiliinalle tyypillistä on vaakaraitaisuus. Raidoitus muodostuu erilaisista kankaista, reikäompeleista, kirjonnoista ja karjalaisista nyplätyistä pitseistä eli nyytingeistä. Paikoitellen puhutaan talvi- ja kesäesiliinoista. Varsinkin talviesiliinoissa hehkuvat punaisen ja keltaisen sävyt, kesäesiliinat ovat sävyltään vaaleampia. Monipuolinen ja rikas koristelu tekeekin esiliinoista näyttävimmän osan karjalaista kansallispukua.

Paita

Naisen paita karjalaisessa kansallispuvussa voi olla rekkopaita tai paita, jossa on halkio keskellä. Rekko on tiheään ja värikkäästi kirjailtu kangaskappale paidan etumuksessa. Äyrämöisten käyttämissä rekkopaidoissa halkio on sivulla ja se suljetaan paljinsoljella. Rekkojen kirjontamallit ovat pukukohtaisia.

Sekä rekkopaidoissa että keskihalkiollisissa paidoissa kirjontoja ja koristenauhoja voi olla myös kauluksessa ja rannekkeissa. Kirjonnat ovat värikkäitä, yleensä sinisiä tai punaisia. Kauluksia ei karjalaisissa paidoissa yleensä ole.

Karjalaisen kansallispuvun paita on esikuvien aikoina ollut pitkä, lähes mekon kaltainen. Hameen alle jäävä osa eli aliset on huonolaatuisempaa kangasta kuin näkyviin jäävä osa paidasta eli ylispaita. Joissakin puvuissa voi olla myös pitkä hihaton aluspaita eli hankkipaita sekä sen ja hameen päälle puettavat yliset eli lyhyempi päällipaita, jonka alareunaa voi koristaa nyytinkipitsi.

Päällysvaatteet

Useiden karjalaisten kansallispukujen kanssa voidaan käyttää päällysvaatteita. Kesäinen päällysvaate on pellavainen toimikassidoksinen ja kevyt kostuli. Se on muodoltaan löysä ja kiinnitetään vyötäröltä hakasilla, nyörillä, soljella tai napilla. Leena Pursiainen huomauttaa, että kostulin hihat voidaan jättää tarkoituksella lyhyiksi, jotta kirjotut paidan rannekkeet näkyvät niiden alta.

Talvinen päällysvaate on sarkaviitta. Viitta on hihallinen ja väljä; väriltään luonnonvalkoinen, -musta tai harmaanruskea. Viitta suljetaan nauhoilla tai hakasilla.

Sekä kostuli että sarkaviitta koristellaan karjalaiseen tapaan kirjonnoilla. Kirjontoja on usein puvun hihansuissa ja pääntiessä sekä etuosassa. Sarkaviittaa levittävien kiilojen koristeltuja säämiskäpaloja kutsutaan rohkamoksi.Rohkamon kiinnitystapa ja koristelu korostavat kiilan ja sarkaviitan muotoa, kertoo Holst teoksessaan Kansallispuku (s. 131).

Liivi

Karjalaisen kansallispuvun liivi, milloin sellainen pukuun kuuluu, on tyypillisesti kaavoitukseltaan yksinkertainen ja pitkä. Liivin kädentiet ja pääntie koristellaan usein erivärisellä kaitaleella tai nyörillä eli koittanalla. Liivi kiinnitetään vyötäröltä hakasilla. Tällaista liiviä kutsutaan nimellä tankki. Sellaisiin pukuihin, missä on rekkopaita tai hartiushame, ei yleensä kuulu liiviä.

Korut

Moniin karjalaisiin kansallispukuihin kuuluva koru on pyöreä hopeinen paljinsolki. Se vaihtelee halkaisijaltaan muutamasta sentistä jopa kymmeneen senttimetriin ja sulkee paidan tai päällysvaatteen halkiota. Paljinsoljelle tyypillistä on kasviaiheinen ornamentiikka, joka kaiverruksin koristaa solkea. Soljen koko ja kuviointi on pukukohtainen.

Joidenkin pukujen kanssa aikuiset naiset käyttävät lappavyötä. Lappavyössä nahkainen nauha pujotetaan valettujen metallikappaleiden eli lappojen läpi. Lappavyössä voivat roikkua myös vyölliset eli metallinen vyöllispyörä ja siinä koristeellinen nippu pieniä tarve-esineitä, tyypillisesti kukkaro, neulaputki ja veitsi tupessa.

Liivien kiinnityksessä käytetään usein koristeellisia metallihakasia.

Kengät ja sukat

Karjalaisen naisen kansallispuvun kanssa voi aina käyttää mustia yksinkertaisia nauhakenkiä tai nahkaisia avokkaita. Stilettikorot ja kiiltonahka eivät kuitenkaan istu muun puvun tyyliin. Mustat sileäkärkiset juhlakengät hankittiin kansallispukujen esikuvienkin aikaan ammattilaiselta eli suutarilta ja ne olivat arvokkaammat kuin kotona valmistetut. Muita karjalaisille puvuille ominaisia vaihtoehtoja ovat nahanväriset kippurakärkiset lipokkaat.

Kansallispuvun kanssa käytettävät sukat ovat polvimittaiset tai polven yläpuolelle ulottuvat, puuvillaa tai ohutta villaa. Sukkien väri ja joissakin tapauksessa malli ja kuvio ovat pukukohtaiset mutta yleisimmin karjalaisten pukujen kanssa käytetään luonnonvalkoisia sukkia. Sukat voidaan kiinnittää polvitaipeen alapuolelta säären ympärille solmittavilla nauhoilla eli sukkasiteillä. Sukkasiteet tehdään tavallisesti lautanauhana tai solmiamalla - pieni jousto nauhassa on hyväksi ja tekee käytöstä mukavampaa.

Päähineet

Karjalaisissa kansallispuvuissa erotellaan tyttöjen ja aikuisten naisten, käytännössä parikymppisten tai sitä vanhempien naisten päähineet. Kansallispukujen esikuvien aikaan käytännössä kaikki aikuiset naiset olivat - tai ainakin olivat olleet - naimisissa, mutta siviilisäätyyn perustuvasta päähinevalinnasta suositellaan nykyään luovuttavaksi. Päähine on olennainen osa kansallispukua, sillä esikuvien aikaan sitä käytettiin aina, mutta pukua voi myös käyttää ilman päähinettä, mikäli oikeanlaista ei ole tai ei tunne oloaan siinä kotoisaksi.

Tytöt ja nuoret neidot käyttävät karjalaisten kansallispukujen kanssa nauhapäähineitä. Nauhapäähine pukukohtainen. Niitä ovat esimerkiksi silkkinauha, säppäli, pinteli ja sykeröt. Säppäli on tavallisesti punainen verkanauha, joka solmitaan pään ympäri silkkinauhan tavoin tai nutturan ympärille. Säppäliin on kiinnitetty tinanastoja, joiden muoto ja määrä vaihtelevat pukukohtaisesti. Esimerkiksi Hiitolan puvussa nastat ovat teräviä ja ulkonevia, Uudenkirkon puvussa taas litteitä pitkiä levyjä.

Pinteli on kovitettu nauhapäähine, jossa otsalle tulee kankaalla päällystetty tuohen tai pahvin pala. Se on usein koristeltu kirjonnoilla tai kaluunanauhalla ja siitä jatkuvat pitkät silkkinauhat pään taakse solmittuina. Joissakin pinteleissä kovitettu alusta on kutistunut minimiin ja päähine muistuttaa tavallisia nauhoja.

Sykeröt ovat vaikuttavan näköinen nauhapäähine. Ne on alun perin tehty omista hiuksista palmikoimalla ja nauhoilla päällystämällä, tosin Pursiaisen mukaan tytöt kansallispukujen esikuvien aikaankin täydensivät niitä esimerkiksi rohtimilla eli karkealla pellavakuidulla. Nykyään kansallispukuisen tytön ei tarvitse huolestua hiustensa pituudesta vaan sykeröt voi hankkia valmiina nauhapäällysteisinä kaarina, jotka ulottuvat päälaen yli korvalliselta toiselle.

Aikuiset naiset käyttävät päähineenä huntua, tanua eli liinalakkia, helttuhattua, säpsää tai sorokkaa. Huntu ja sorokka eli harakka voivat olla vaihtoehtoisia päähineitä samassa puvussa. Kansallispukujen esikuvien aikaan huntu oli luterilaisen naisen päähine ja sorokka ortodoksinaisen. Nykyään päähineensä voi valita myös muilla perusteilla kuin uskonnon mukaan.

Huntu on valkoisesta palttinasta valmistettu poimutettu päähine. Siihen sen yhtäläisyydet loppuvatkin, sillä suurhunnut ulottuvat jopa vyötärölle ja ovat monimutkaisesti poimutettuja, pienhunnut taas pienimmillään kolikon kokoisia. Suurhuntujen alla on tavallisesti sykerö antamassa muotoa ja tukea.

Tanu eli liinalakki edustaa savakkonaisten perinnettä ja on historialtaan huntua nuorempi. Se on palttinainen myssymäinen päähine, joka on usein koristeltu pitseillä. Liinalakki kuuluu esimerkiksi Sortavalan eli Keski-Karjalan kansallispukuun.

Helttuhattu eli natsi on pyöreä, hattumainen päähine, joka valmistetaan mustasta silkistä ja jossa roikkuu reunan yli silkkihapsuja. Helttuhattu oli savakkonaisten päähine, jota kansallispukujen esikuvien aikaan käytettiin Viipurin ympäristössä. Nykyään helttuhattu kuuluu uudempaan Viipurin kansallispukuun sekä Johanneksen savakkopukuun.

Säpsä ja sorokka olivat kansallispukujen esikuvien aikaan ortodoksinaisen päähineitä. Nykyään niitä voi käyttää uskonnosta riippumatta, mikäli päähine kansallispukuun kuuluu. Säpsä on silkkinen hattumainen päähine, joka muistuttaa venäläisten sarafaanien päähinevaihtoehtoja.

Sorokka eli harakka on valkoista palttinaa, mutta välillä kankaan väriä tuskin näkee runsaiden kirjontojen alta. Pursiainen erottelee sorokasta kolme osaa: otsamus, lakimus eli niskaan riippuva osa ja korvalliset, joilla sorokka sidotaan kiinni niskan taakse. Näistä otsamus ja lakimuksen reunus ovat tiheään ja värikkäästi kirjotut.

Tekijä: Raidallinen työryhmä

Lähteet

Holst, Leena: Kansallispuku. Porvoo 2011.

Kaukonen, Toini-Inkeri: Suomalaiset kansanpuvut ja kansallispuvut. Porvoo 1985.

Pursiainen, Leena: Karjalaisia kansallispukuja nykyisestä Etelä-Karjalasta, Laatokan Karjalasta ja Karjalan Kannakselta. Eteläkarjalaisten Nuorisoseurojen Liitto ja WSOY 1982.

Katso muuta kansallispukuihin liittyvää kirjallisuutta täältä.